Pozwolenie na transport odpadów w Czechach – dlaczego warto je mieć?
Jeszcze kilka lat temu transport odpadów do Czech nie wymagał specjalnych uprawnień. Przewozy mogły się odbywać na podstawie pozwolenia, uzyskanego w innym kraju UE. Oznaczało to, że polscy przewoźnicy mogli dostarczać odpady na podstawie rejestracji w systemie BDO. Zmieniło się to jednak wraz z początkiem 2021 roku. Nowelizacja przepisów o odpadach wymogła na firmach transportowych by każda uzyskała pozwolenie na transport odpadów w Czechach. Obowiązek ten istnieje już od 3 lat. Wciąż jednak zdarzają się firmy, które wolą iść na skróty zamiast wybrać drogę zgodną z prawem. Przeczytaj nasz artykuł by dowiedzieć się dlaczego takie rozwiązanie to zły pomysł.
Pozwolenie na transport odpadów w Czechach – podstawa prawna
Czechy, będąc jednym z ważniejszych krajów tranzytowych w Europie, mają ścisłe przepisy dotyczące transportu i przemieszczania odpadów. Wszelkie operacje związane z transgranicznym przewozem odpadów w tym kraju są regulowane przez Ustawę 541/2020, zastępującą Ustawę z 2001 roku. Wymaga ona uzyskania odpowiednich zezwoleń na realizację przewozu odpadów przez czeskie terytorium. Jej zapisy opierają się również na unijnym Rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006. Dotyczy ono przemieszczania odpadów w obrębie UE i poza jej granicami.
Zgodnie z przepisami, każda firma, która przewozi odpady przez Czechy, musi uzyskać pozwolenie od czeskich organów ochrony środowiska. Ma to na celu zapewnienie zgodności z przepisami oraz ochrony środowiska naturalnego.
Kontakt w sprawie czeskiego zezwolenia na przewóz odpadów:
e.nadolna@ekologistyka24.pl , +48 881 045 376
j.blazewicz@ekologistyka24.pl , +48 500 867 153
Transport odpadów w Czechach – statystyki
Import
Czechy, ze względu na swoje centralne położenie, są popularnym kierunkiem dla transportu odpadów. Zarówno jako miejsce docelowe jak i tranzytowe. Od 2017 roku zauważa się wyraźny wzrost ilości odpadów niebezpiecznych, dostarczanych do tego kraju. W tym okresie Czechy zainwestowały bowiem w rozwój infrastruktury do zagospodarowania takich odpadów, w tym nowoczesnych zakładów przetwarzania i utylizacji. Dzięki temu kraj był w stanie przyjąć więcej tych produktów z zagranicy. Dane Czeskiego Urzędu Statystycznego wskazują na wzrost z 2,4 mln ton (2017) do ponad 3 mln ton (2021).
Jeśli chodzi o pozostałe odpady to według portalu Trading Economics, powołującego się na dane ONZ, w ubiegłym roku Czechy przyjęły duże ilości złomu o wartości prawie 11 mln € z Polski. Rok wcześniej natomiast wartość eksportowanych z naszego kraju odpadów złomu oszacowano na prawie 18 mln €. Ten rodzaj odpadów jest chętnie sprowadzany, co pokazują dane portalu Trend Economy. Z zestawienia przedstawiającego statystyki importu do Czech za lata 2012-2023 wynika, że na początku wspomnianego okresu Czechy przyjęły odpady o wartości 22 mln €. Jednak już pod koniec, w 2023 roku wartość przywiezionych materiałów oszacowano na 24 mln €.
Wspomniany portal zauważył jednak wyraźny spadek zainteresowania Czechów odpadami tekstylnymi. O ile w 2012 roku kraj ten przyjął materiały o wartości ponad 2,4 mln €, o tyle w roku 2023 były to już ilości wyceniane na prawie 900 tys. €. Największym eksporterem były wówczas Niemcy (47% dostaw), Słowacja (22% dostaw) i Francja (18% dostaw).
Eksport
Mimo rozwiniętej sieci instalacji do recyklingu lub utylizacji może się zdarzyć, że moce przerobowe będą niewystarczające. Wspomniany wcześniej CUS informuje, że tak jak zwiększał się import odpadów niebezpiecznych, rosła także liczba wywozu tych odpadów poza Czechy. Wówczas samo pozwolenie na transport odpadów w Czechach było tylko jednym z wielu niezbędnych dokumentów. Tu jednak wzrost był nieznaczny. O ile w 2017 roku masa eksportowanych odpadów wyniosła prawie 3,4 mln ton (3 390 139), o tyle 4 lata później odnotowano wzrost na poziomie prawie 65 tys. ton.
Złom i plastik, którego Czechy nie zdołały przerobić, a który eksportowano za granicę w 2012 roku, wyceniono na ponad 62 mln €. Pod koniec okresu objętego analizą wartość eksportowanego złomu i plastiku szacowano na ponad 45 mln €. W przypadku wywozu odpadów tekstylnych spadek zainteresowania również jest zauważalny. Wartość przewiezionych odpadów spadła z ponad 3,5 mln € w 2017 do 650 tys. € w 2023 roku.
Konsekwencje braku pozwolenia na transport odpadów
Niezależnie od tego czy transport odpadów będzie odbywał się na terenie kraju czy będzie uwzględniał trasy międzynarodowe, przestrzeganie przepisów jest kluczowe dla bezpiecznego i legalnego przewozu. W ubiegłym roku zrobiło się głośno o niemieckiej firmie Gemes, dla której pojęcie “pozwolenie na transport odpadów w Czechach” jest zupełnie obce. Oficjalnie firma wywiozła do Czech kompost. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że to nie on trafił do Czech (choć dokumenty wskazywały co innego). Była to jednak ziemia zawierająca odpady plastikowe, gumowe, drewniane i wiele innych. W ten sposób firma Gemes pozbywała się odpadów. Sprzedawała je jako materiał do użyźniania gleby pod uprawę. Proceder trwał przez 3 lata. Teraz czeska firma, która kupiła “kompost” również została wzięta pod lupę i może za to słono zapłacić.
Także firma MTL Kladno z niemieckim kapitałem, może mówić o wyjątkowym pechu. W 2007 roku wyszło bowiem na jaw, że we współpracy z inną firmą dostarczyła do wielu firm ponad 15 tys. ton odpadów. Oczywiście zrobiła to w sposób nielegalny. Czeskie służby odkryły, że firma ta była jednym z głównych organizatorów nielegalnych przewozów odpadów z Niemiec. Zanim jej działalność ujrzała światło dzienne, proceder trwał kilka lat. Firma została ostatecznie ukarana grzywną w wysokości prawie 7 mln koron czeskich (prawie 280 tys. €). Jest to jedn z najwyższych jak dotąd kar nałożonych za nielegalny przewóz odpadów w Czechach.
To tylko dwa przykłady opisane w mediach. Problem jest jednak o wiele bardziej rozległy. Bardzo często nie trafia do prasy, ale nie sprawia to, że jest przez to mniej istotny. Służby czeskie niestrudzenie działają od 2005 roku by walczyć z nielegalnymi transportami odpadów. Już wtedy ujawniono, że duża część (jeśli nie większość) takich materiałów trafia nad Wełtawę właśnie z Niemiec.
Kluczowy punkt na mapie transportu odpadów w Europie
Czechy stanowią ważny punkt tranzytowy w transporcie odpadów z krajów północnych na południe oraz zachód Europy. Dzięki rozwiniętej infrastrukturze drogowej i kolejowej, są często wybierane jako kraj tranzytowy w transporcie odpadów do takich krajów jak Austria, Włochy czy Niemcy. Firmy, które legalnie przewożą odpady przez ten kraj, mogą liczyć na optymalizację procesów logistycznych i uniknięcie opóźnień wynikających z braków formalnych.
Pozwolenie na transport odpadów w Czechach przynosi również inne korzyści, takie jak:
- Współpraca z czeskimi firmami przetwarzającymi odpady. Czechy rozwijają swój rynek recyklingu, co otwiera możliwości współpracy z lokalnymi partnerami.
- Szybsze i bezpieczniejsze procesy logistyczne. Posiadanie wymaganych zezwoleń pozwala uniknąć ryzyka zatrzymań na granicach i przyspiesza cały proces transportu.
Dlaczego warto uzyskać pozwolenie na transport odpadów w Czechach?
Uzyskanie pozwolenia na transport odpadów przez Czechy to nie tylko kwestia zgodności z przepisami. To także klucz do sprawnego i bezpiecznego przemieszczania odpadów w Europie. Firmy, które inwestują w legalne i zgodne z prawem przewozy, unikają surowych kar, optymalizują procesy logistyczne i korzystają z możliwości współpracy na rosnącym rynku recyklingu w Czechach. Chcesz do nich dołączyć? Skontaktuj się z nami.