numer SENT i numer UIT
|

Numer SENT w Polsce i numer UIT w Rumunii – co je łączy?

Polska od 2017 roku stosuje numer SENT w ramach krajowego systemu monitorowania transportu towarów wrażliwych. Służy on do monitorowania transportu towarów wysokiego ryzyka, a także odpadów. Rumuński numer UIT, wdrożony w ramach systemu RO e-Transport, pełni podobną funkcję. System ten wprowadzono ustawą z dnia 11 kwietnia 2022 roku. Ma na celu walkę z oszustwami podatkowymi oraz zapobieganie nielegalnemu obrotowi towarami​. Poniżej przedstawiamy szczegóły funkcjonowania obu systemów, ich wspólne cechy oraz różnice.

Numer SENT i numer UIT – tytułem wstępu

Rumuński odpowiednik platformy SENT

System RO e-Transport w Rumunii powstał w kwietniu 2022 roku. Jego powołanie wyrosło z potrzeby dokładniejszej kontroli przepływu towarów wysokiego ryzyka. Do takich, na podstawie Rozporządzenia 808/2022, z pewnością można zaliczyć alkohol, odzież, owoce, warzywa, sól oraz produkty stalowe. Obowiązek zgłoszenia przewozu takich towarów istnieje od lipca 2022. Deklarowanie transportu odbywa się za pomocą numeru UIT, który jest unikalnym kodem identyfikacyjnym generowanym przez platformę​ RO e-Transport. Co istotne, system generuje numer UIT dla każdej deklaracji przesyłki. Jest on wymagany zarówno podczas transportu, jak i w przypadku kontroli celnej. Ułatwia to monitorowanie oraz umożliwia powiązanie każdej przesyłki z jej danymi, takimi jak odbiorca, nadawca, wartość towaru oraz miejsce załadunku i rozładunku.

Polska alternatywa dla systemu RO e-Transport

Polska wprowadziła system SENT na mocy ustawy z 9 marca 2017. Zrobiono to w celu ograniczenia przestępczości gospodarczej związanej z handlem paliwami, alkoholem oraz suszem tytoniowym. Podobnie jak RO e-Transport, SENT również wymaga dokonania zgłoszenia transportu towarów wrażliwych. Każde zgłoszenie otrzymuje unikalny numer referencyjny, który musi towarzyszyć transportowi. SENT monitoruje transport drogowy i kolejowy na terytorium Polski, obejmując m.in. obowiązek zgłoszenia przewozów towarów o wysokim ryzyku fiskalnym. System również stosuje rozwiązania cyfrowe do śledzenia tras transportowych oraz minimalizowania ryzyka nielegalnych operacji transportowych.

Numer SENT i numer UIT – porównanie

  1. Cel: Zarówno RO e-Transport, jak i SENT mają na celu monitorowanie towarów wysokiego ryzyka fiskalnego, ograniczenie przestępczości gospodarczej oraz zapobieganie unikaniu podatków. Oba systemy umożliwiają bieżącą kontrolę przepływu towarów w kraju oraz przy przekraczaniu granic.
  2. Zasada nadawania numerów: W obu systemach numer identyfikacyjny (UIT lub SENT) jest generowany automatycznie po zgłoszeniu transportu. Numer ten musi być dostępny dla kierowcy podczas transportu i może być przedmiotem kontroli na trasie.
  3. Obowiązek zgłoszenia: W Rumunii zgłoszenie dokonuje podmiot organizujący przewóz towaru lub jego odbiorca, zgodnie z warunkami zawartymi w RO e-Transport. W Polsce natomiast obowiązek zgłoszenia spoczywa zarówno na nadawcy, odbiorcy jak i przewoźniku towaru, w zależności od sytuacji. W każdym z przypadków odpowiedzialność za brak zgłoszenia wiąże się z ryzykiem nałożenia kar​.​
  4. Rola platform elektronicznych: Oba systemy opierają się na platformach elektronicznych, które zbierają informacje o przesyłkach, takie jak masa, wartość, typ towaru oraz trasa transportu. W Polsce system SENT jest zarządzany przez Krajową Administrację Skarbową, a w Rumunii – przez Krajową Agencję Administracji Fiskalnej (ANAF)​.
  5. Zastosowanie technologii GPS: W przyszłości rumuński system RO e-Transport planuje wdrożenie GPS do śledzenia transportów w czasie rzeczywistym, co już ma miejsce w przypadku niektórych przewozów w Polsce. Takie rozwiązania mają na celu dalsze ograniczenie przypadków niezgodności oraz zapobieganie omijaniu regulacji podatkowych​.

Numer SENT i numer UIT a transport odpadów

Podobnie jak w systemie SENT w Polsce, również w Rumunii transport odpadów o podwyższonym ryzyku fiskalnym wymaga zgłoszenia w systemie RO e-Transport. W Rumunii zgłoszenia te obejmują między innymi złom, odpady szklane, makulaturę czy odpady chemiczne. Te i inne odpady wskazane są pod odpowiednim kodem CN w specjalnym Rozporządzeniu 808/2022. Dotyczy to zarówno przewozów lokalnych jak i międzynarodowych.

Wymóg ten ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ekologicznego oraz zgodności z przepisami o transporcie odpadów. Zwłaszcza że niezgłoszone przewozy odpadów mogą prowadzić do ryzyka poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Zgłoszenie transportu odpadów z numerem UIT, tak samo jak w przypadku transportu w oparciu o numer SENT, pozwala władzom monitorować ich przemieszczanie się, minimalizując możliwość nielegalnego pozbycia się odpadów oraz potencjalnych zanieczyszczeń środowiskowych.

Znaczenie pozwolenia na transport odpadów w Rumunii

Posiadanie odpowiedniego pozwolenia na transport odpadów jest niezbędne w Rumunii dla firm zajmujących się transportem odpadów przemysłowych i niebezpiecznych. Dokument taki zapewnia zgodność z przepisami ochrony środowiska. Potwierdza też, że firma jest przygotowana do bezpiecznego i odpowiedzialnego transportu tego typu towarów.

Uzyskanie pozwolenia wymaga spełnienia surowych standardów. Obejmują one m.in. przygotowanie dokumentacji dotyczącej firmy, oświadczenia o odpowiedzialności oraz przestrzeganie wytycznych dotyczących środków transportu przeznaczonych do przewozu odpadów. Dzięki temu Rumunia, podobnie jak Polska, może minimalizować przypadki nielegalnego transportu odpadów i przyczyniać się do ochrony środowiska na poziomie krajowym i europejskim.

Podobne wpisy