||

Frigo i inne nisze – jak rozwinąć działalność transportową?

Rynek transportowy w Unii Europejskiej jest ogromny, ale jednocześnie bardzo konkurencyjny. Szczególnie w segmencie przewozów ogólnych wiele firm musi walczyć o zlecenia przy malejących stawkach. W rezultacie marże są niskie i trudno o stabilność. Znalezienie specjalistycznej niszy potrafi odmienić sytuację przewoźnika. Usługi, które często wymagają unikalnych kompetencji i sprzętu sprawiają, że konkurencja jest mniejsza, a stawki – wyższe. Poniżej przedstawiamy trzy niszowe segmenty rynku transportowego, które warto rozważyć przy rozbudowie działalności. Wskażemy również wyzwania związane z danym rodzajem transportu oraz strategie wejścia na rynek.

Potrzebujesz pomocy w uzyskaniu pozwolenia na transport odpadów?

e.nadolna@ekologistyka24.pl +48 881 045 376

j.blazewicz@ekologistyka24.pl +48 500 867 153

Transport chłodniczy (Frigo) – chłodne łańcuchy dostaw na wagę złota

Transport chłodniczy znany też pod nazwą “Frigo” [franc. “Lodówka”] to jedna z najpopularniejszych nisz transportowych, która zyskuje na znaczeniu w dobie rosnącego zapotrzebowania na świeżą żywność i farmaceutyki. Ten sektor obejmuje przewóz towarów w kontrolowanej temperaturze – od mrożonek po produkty wymagające tylko lekkiego schłodzenia. Potencjał rynkowy jest ogromny. Sieci sklepów, producenci spożywczy i firmy farmaceutyczne to branże, które nieustannie potrzebują sprawnej logistyki chłodniczej niezależnie od sezonu. Ponadto mniejsza liczba firm dysponujących certyfikowanym sprzętem typu Frigo oznacza mniejszą konkurencję. W efekcie specjalizacja w przewozach chłodniczych pozwala często negocjować wyższe stawki i budować długofalowe kontrakty na obsługę stałych tras. Co ważne, zapotrzebowanie na transport w kontrolowanej temperaturze rośnie wraz z trendem konsumenckim na produkty świeże i ready-to-eat. To dodatkowo napędza tę niszę.

Wymagania i strategie wejścia

Aby wejść w sektor Frigo, przedsiębiorca musi jednak spełnić konkretne wymagania. Kluczowy jest odpowiedni tabor – samochody ciężarowe lub naczepy wyposażone w agregaty chłodnicze oraz systemy monitorowania temperatury. Niezbędne jest uzyskanie świadectwa zgodności środka transportu z konwencją ATP. Dokument ten potwierdza, że pojazdy utrzymują wymaganą temperaturę. Ponadto kierowcy powinni przejść szkolenia z zakresu dobrej praktyki dystrybucyjnej (GDP) przy transporcie farmaceutyków. Powinni też dobrze znać procedury utrzymania ciągłości łańcucha chłodniczego. Wyzwania obejmują wysokie koszty zakupu i utrzymania chłodni (np. paliwo do agregatu, regularne przeglądy ATP) oraz konieczność rygorystycznej kontroli warunków przewozu. Mimo to firmy, które zainwestują w tę niszę, mogą liczyć na lojalność klientów i stabilne zlecenia. Strategią wejścia może być nawiązanie współpracy z lokalnymi producentami żywności czy dystrybutorami leków. Pozwala to stopniowo budować renomę niezawodnego przewoźnika Frigo. Warto też zacząć od mniejszej skali (na przykład od jednej chłodni). Następnie można stopniowo rozszerzać flotę wraz z rosnącym popytem na usługi.

Transport odpadów – ekologiczna nisza pełna potencjału

Potencjał i charakterystyka niszy

Branża transportu odpadów przez długi czas była niszowa, lecz obecnie zyskuje na znaczeniu ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną i zaostrzające się przepisy. Każde przedsiębiorstwo wytwarzające odpady – od fabryk, przez budownictwo, po sklepy – musi je bezpiecznie utylizować. Oznacza to stałe zapotrzebowanie na usługi transportu odpadów. Co więcej, zlecenia w tej niszy cechują się dużą regularnością. Wiele firm generuje odpady codziennie lub co tydzień, niezależnie od sezonu czy sytuacji gospodarczej. Dla przewoźnika oznacza to stabilne źródło zleceń nawet wtedy, gdy transport neutralny przeżywa zastój. Ponadto specjalizacja w odpadach, mimo że znacząco ogranicza konkurencję wbrew pozorom wcale nie wymaga spełnienia surowych norm, czy posiadania specjalistycznego sprzętu. Wystarczy wpis do rejestru BDO oraz wyposażenie pojazdu w dodatkowe oznakowania. Firmy, które wejdą w ten sektor, mogą z czasem zbudować renomę rzetelnego partnera obsługującego branżę gospodarki odpadami. Dzięki takiej reputacji firma zyskuje stabilność i umacnia swoją pozycję na rynku.

Wymagania i strategie wejścia na rynek odpadów

Wejście na rynek transportu odpadów wymaga jednak skrupulatnego przygotowania pod względem formalnym. Podstawą jest uzyskanie wpisu do rejestru BDO (Bazy Danych o Odpadach) przed rozpoczęciem działalności w tym zakresie. Każdy przewóz odpadu należy udokumentować Kartą Przekazania Odpadów (KPO) w systemie BDO. Każdy pojazd należy oznakować tablicami z napisem „ODPADY” z przodu i z tyłu, zgodnie z polskimi przepisami. Należy także przestrzegać przepisów bezpieczeństwa.

Jeśli chcemy zajść o krok dalej i planujemy przewozić odpady niebezpieczne (oznaczone symbolem „*” w kodzie odpadu), musimy sprawdzić, czy podlegają pod regulacje ADR i odpowiednio się do nich dostosować. W praktyce oznacza to m.in. przeszkolenie kierowców w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych, wyposażenie pojazdów w wymagany sprzęt (np. gaśnice, sorbenty) i oznaczenia ADR. Ponadto wybrane rodzaje odpadów klasyfikowane jako „towary wrażliwe” – na przykład duże partie przepracowanego oleju silnikowego – wymagają zgłoszenia trasy przewozu do systemu monitorowania SENT.

Ciężarówka musi być również wyposażona w urządzenie GPS połączone z tym systemem. Nieprzestrzeganie wymogów (jak brak rejestracji BDO czy niepoprawna dokumentacja) grozi surowymi karami finansowymi, sięgającymi nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Mimo tych obostrzeń strategią sukcesu w tej niszy jest postawienie na pełną zgodność z przepisami i wysoką jakość obsługi. Warto zainwestować w szkolenia załogi oraz doradztwo prawne, aby zyskać pewność, że każda operacja odbywa się legalnie i bezpiecznie. Dobrze jest też rozpocząć od konkretnego segmentu (na przykład od transportu odpadów budowlanych czy zużytego sprzętu elektronicznego), zanim poszerzy się ofertę o odpady niebezpieczne wymagające ADR. Takie stopniowe podejście pozwoli zdobyć doświadczenie i zaufanie klientów.

Transport ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego (UPPZ)

Potencjał i specyfika rynku UPPZ

Transport ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego to specyficzna nisza. UPPZ obejmuje materiały powstałe przy produkcji żywności pochodzenia zwierzęcego, które nie trafiają do konsumpcji przez ludzi. Obejmuje to m.in. resztki poubojowe, odpady rzeźnicze, kości, tłuszcze oraz przeterminowaną żywność odzwierzęcą. Firmy specjalizujące się w UPPZ mogą liczyć na stałą współpracę z ubojniami, masarniami, zakładami przetwórstwa czy nawet sieciami sklepów spożywczych. Na przykład często odbierają zepsutą żywność odzwierzęcą ze sklepów.

Co więcej, ze względu na rygorystyczne normy sanitarne i potrzebę zachowania higieny, niewiele firm decyduje się wejść w ten sektor. To sprawia, że konkurencja jest bardzo ograniczona. Stawki przewozowe uwzględniają wymagania dodatkowej obsługi (np. mycie i dezynfekcja pojazdów po każdym transporcie), dlatego są zdecydowanie wyższe. W rezultacie profesjonalny przewoźnik UPPZ może zbudować dochodowy biznes oparty na tej niszy. Tego typu usługi zawsze będą potrzebne niezależnie od koniunktury, bo ludzie nie przestaną produkować żywności, a więc powstają też odpady pochodzenia zwierzęcego.

Wymogi prawne i sanitarne

Ze względu na szczególny charakter UPPZ przepisy nakładają na przewoźników szereg wymagań zanim ruszą w trasę z takim ładunkiem. Przede wszystkim firma transportowa musi uzyskać decyzję administracyjną z Inspekcji Weterynaryjnej. Wówczas otrzymuje numer weterynaryjny oraz wpis do rejestru podmiotów nadzorowanych. W praktyce wymagane jest złożenie wniosku w powiatowym inspektoracie weterynarii i spełnienie szeregu warunków dotyczących higieny transportu. Inspektorzy weterynaryjni sprawdzają m.in., czy pojazdy są przystosowane do przewozu materiałów kategorii 1, 2 lub 3 (podział UPPZ wg ryzyka sanitarnego).

Kontroli podlega także to, czy firma ma procedury mycia i dezynfekcji taboru oraz odpowiednie pojemniki na odpady zwierzęce. Przepisy wymagają trwałego oznakowania pojazdów i kontenerów odpowiednimi tablicami lub etykietami. Na przykład dla materiałów kategorii 3 stosuje się tablice z napisem: „KAT 3 – nie do spożycia przez ludzi”. Natomiast kategorię 1 oznacza się etykietą: „KAT 1 – wyłącznie do unieszkodliwienia” Co ważne, przewóz UPPZ wymaga także prowadzenia dokumentacji. Każdej partii towarzyszy dokument handlowy lub świadectwo (w zależności od kategorii i przeznaczenia), które opisuje rodzaj produktu ubocznego, jego masę, pochodzenie i miejsce przeznaczenia. W niektórych przypadkach (np. transgraniczny transport UPPZ) potrzebne są dodatkowe świadectwa zdrowia wystawiane przez lekarzy weterynarii oraz zgłoszenia w systemach TRACES.

Wyzwania i strategie wejścia

Wyzwań w tej niszy nie brakuje. Należy zapewnić ciągłość chłodzenia przy pomocy pojazdu Frigo (choć nie każdy UPPZ wymaga mrożenia – utrzymanie niskiej temperatury często minimalizuje odór i ryzyko psucia). Konieczny jest także szybki transport, aby uniknąć gnicia materiału. Ponadto przewoźnik musi liczyć się z restrykcyjnymi kontrolami służb weterynaryjnych. Strategie wejścia na rynek UPPZ powinny uwzględniać ścisłą współpracę z branżą utylizacyjną. Warto nawiązać kontakt z okolicznymi renderowniami (zakładami utylizacji odpadów zwierzęcych) lub firmami odbierającymi takie produkty. Często to one poszukują podwykonawców do transportu z wielu rozproszonych źródeł. Kluczowe jest też inwestowanie w szkolenia personelu z zakresu bioasekuracji oraz wyposażenie pojazdów w środki do natychmiastowego sprzątania i dezynfekcji w razie ewentualnego rozlania materiału. Mimo wysokich wymagań nisza UPPZ może przynieść firmie renomę eksperta od najtrudniejszych ładunków. Taki status przekłada się na lojalność klientów i adekwatnie wysokie wynagrodzenie za zlecenia.

Frigo - odpadytransport.pl

Eksperci z OdpadyTransport.pl już od ponad dekady z powodzeniem pomagają firmom w zakresie organizacji przewozu odpadów i pozwoleń na transport odpadów. Jeśli masz jakiekolwiek pytania – skontaktuj się z nami!

Podobne wpisy