Quiz: Neutralizacja CMR — szybkie sprawdzenie
11 prostych pytań TAK/NIE. Jeśli czegoś nie wiesz, odpowiedź znajdziesz w artykule.
-
Neutralizacja CMR polega na ukryciu lub zmianie danych jednej ze stron przewozu.Prawda — to istota „neutralizacji”.
-
Neutralizacja ma podstawę w przepisach prawa przewozowego.Fałsz — to zwyczaj rynkowy, bez umocowania w przepisach.
-
Spedytorzy żądają neutralizacji głównie po to, by chronić tajemnicę handlową.Tak — chodzi m.in. o zabezpieczenie relacji z klientami.
-
Wiele „wersji” CMR zwiększa ryzyko pomyłek i niespójności dokumentów.Tak — to typowy problem przy neutralizacji.
-
W razie kontroli konsekwencje za „zneutralizowany” CMR zwykle ponosi przewoźnik/kierowca.Niestety tak — to kierowca ma dokumenty przy sobie.
-
Neutralizacja może utrudnić wypłatę odszkodowania z OCP lub ją zablokować.Tak — niezgodność dokumentów bywa podstawą odmowy.
-
Bezpieczną alternatywą jest NDA i/lub dwuetapowy przewóz z prawdziwymi danymi.Tak — to zgodne z prawem sposoby ochrony danych.
-
Klauzule wymuszające wpisywanie nieprawdziwych danych mogą być uznane za nieważne.Tak — sprzeczność z prawem czyni takie postanowienia bezskutecznymi.
-
Przewoźnik ma prawo odmówić neutralizacji wymagającej wpisania nieprawdziwych danych.Tak — odmowa działań sprzecznych z prawem jest uzasadniona.
-
Dobrą praktyką jest mieć pisemne instrukcje i wpisywać zastrzeżenia, gdy dane budzą wątpliwości.Tak — to pomaga w razie kontroli i sporów.
-
Neutralizacja zwykle obniża ryzyko prawne przewoźnika i jest rekomendowana jako standard.Fałsz — to ryzyko, nie „bezpieczny standard”.
1) TAK, 2) NIE, 3) TAK, 4) TAK, 5) TAK, 6) TAK, 7) TAK, 8) TAK, 9) TAK, 10) TAK, 11) NIE