Quiz: Neutralizacja CMR — szybkie sprawdzenie

11 prostych pytań TAK/NIE. Jeśli czegoś nie wiesz, odpowiedź znajdziesz w artykule.

  1. Neutralizacja CMR polega na ukryciu lub zmianie danych jednej ze stron przewozu.
    Prawda — to istota „neutralizacji”.
  2. Neutralizacja ma podstawę w przepisach prawa przewozowego.
    Fałsz — to zwyczaj rynkowy, bez umocowania w przepisach.
  3. Spedytorzy żądają neutralizacji głównie po to, by chronić tajemnicę handlową.
    Tak — chodzi m.in. o zabezpieczenie relacji z klientami.
  4. Wiele „wersji” CMR zwiększa ryzyko pomyłek i niespójności dokumentów.
    Tak — to typowy problem przy neutralizacji.
  5. W razie kontroli konsekwencje za „zneutralizowany” CMR zwykle ponosi przewoźnik/kierowca.
    Niestety tak — to kierowca ma dokumenty przy sobie.
  6. Neutralizacja może utrudnić wypłatę odszkodowania z OCP lub ją zablokować.
    Tak — niezgodność dokumentów bywa podstawą odmowy.
  7. Bezpieczną alternatywą jest NDA i/lub dwuetapowy przewóz z prawdziwymi danymi.
    Tak — to zgodne z prawem sposoby ochrony danych.
  8. Klauzule wymuszające wpisywanie nieprawdziwych danych mogą być uznane za nieważne.
    Tak — sprzeczność z prawem czyni takie postanowienia bezskutecznymi.
  9. Przewoźnik ma prawo odmówić neutralizacji wymagającej wpisania nieprawdziwych danych.
    Tak — odmowa działań sprzecznych z prawem jest uzasadniona.
  10. Dobrą praktyką jest mieć pisemne instrukcje i wpisywać zastrzeżenia, gdy dane budzą wątpliwości.
    Tak — to pomaga w razie kontroli i sporów.
  11. Neutralizacja zwykle obniża ryzyko prawne przewoźnika i jest rekomendowana jako standard.
    Fałsz — to ryzyko, nie „bezpieczny standard”.
Klucz odpowiedzi (TAK/NIE):
1) TAK, 2) NIE, 3) TAK, 4) TAK, 5) TAK, 6) TAK, 7) TAK, 8) TAK, 9) TAK, 10) TAK, 11) NIE